Kréta sziget repülőtér információk
Görögország legnagyobb szigetének, Krétának az életében rendkívül fontos a légi összeköttetés: az idegenforgalom döntő részét a légi úton, repülővel érkező vendégek adják. Kréta három legfőbb repülőtere évente több milliós utasforgalmat szolgál ki, nyáron akár napi több mint kétszáz járatot fogadva.
Kréta legnagyobb repülőterei közül az első számú a sziget fővárosa mellé épített Nikos Kazantzakis Nemzetközi Repülőtér (Heraklion Airport), mely a legnagyobb utasforgalmat szolgálja ki itt. Heraklion (Iraklio) repülőtere egymagában, szinte teljes egészében ellátja Kréta középső és keleti részeinek légiforgalmát, amivel Görögország második legforgalmasabb repülőterének számít az athéni repülőtér után. A sziget második legfontosabb repülőtere Chania mellett található, az Akrotiri-félszigeten, amely elsősorban a Kréta nyugati régióiba érkezők számára fontos légikikötő. A harmadik repülőtér az előző kettőnél sokkal kisebb, Sitia városa mellett található: kevéssé a nemzetközi, jóval inkább a belföldi utasforgalom számára készült.
Kréta legnagyobb repülőtere: Nikos Kazantzakis nemzetközi repülőtér (Heraklion Airport, HER)
A legfontosabb repülőtér Krétán Herakliontól néhány kilométerre keletre fekszik: a Nikos Kazantzakis íróról elnevezett légikikötő kifutóira száll le a legtöbb nyaraló a szigeten. A repülőteret még 1937-ben kezdték tervezni, ugyanis eleinte a kis méretű gépek még csak síkra döngölt mezőgazdasági területre szálltak le.
A második világháború éveiben a repülőteret a polgári forgalom előtt lezárták, és kizárólag katonai célra használták. Az első terminál felépítésére csak a háború végével került sor, a polgári járatok pedig 1948-tól térhettek vissza Heraklion repülőterére. A kezdetleges infrastruktúrát – melynél még viharlámpákkal világítottak a landoló gépeknek – felváltotta a modernebb technika, elkészült az első, rendesen leaszfaltozott kifutópálya a hozzá tartozó világítással, és a kiszolgáló épületekkel. Heraklion repülőterét eleinte főként a belföldi járatok használták, az utasforgalom az 50-es évek végéig még alig érte el az évenkénti húszezer főt.
A hetvenes évek eleje jelentette a következő lépcsőfokot, ugyanis újabb kifutóval egészült ki a repülőtér, melyre már külföldről is érkezhettek járatok. A nyaralójáratok, azaz a krétai charterek beindulását robbanásszerű fejlődés követte, és alig néhány év leforgása alatt megtöbbszöröződött az érkező utasok száma Európa több országából. Az ezt követő években új radarállomás, új terminál, és modernebb kiszolgálóépületek épültek Heraklion repülőterén, melyek közül több még ma is áll.
Aki Kelet-Krétán nyaral, és Kokkini Hani, Gouves, Analipsi, Stalis, Hersonissos, Malia, vagy Agios Nikolaos, Ierapetra környékén száll meg, azok Heraklion repülőterén landolnak, illetve ide érdemes repülőjáratot nézni egyéni krétai utazás esetén.
A Nikos Kazantzakis repülőtér (IATA kód: HER) az évtizedekkel ezelőtt tervezett méreteit a 2000-es évekre érezhetően kinőtte: már javában folynak egy új, korszerű repülőtér munkálatai a fővárostól távolabb, mely a tervek szerint leveszi majd a nagy terhelést a jelenlegi intézményről.
Chania repülőtere: Ioannis Daskalogiannis nemzetközi repülőtér (Chania Airport, CHQ)
A Chania városától 15 kilométerre, az Akrotiri-félszigeten lévő repülőtér a Nyugat-Krétára érkezők állomása. Kréta második számú repülőterét Daskalogiannisról, egy krétai felkelőről nevezték el, aki a törökök ellen szervezett mozgalom egyik jellegzetes alakja volt a 18. században.
A görög viszonylatban is forgalmas repülőtér a második világháború óta szolgálja a légiforgalmat, ám akkor még nem a jelenlegi helyén volt megtalálható. Chania repülőtere (IATA kód: CHQ) a polgári légiközlekedésbe 1959-ben kapcsolódott be, a nemzetközi járatok pedig 1974 óta szállhatnak le a kifutókra.
A jelenlegi formáját 1996-ban nyerte el, amikor az új terminál építése befejeződött. Chania repülőtere jelenleg átlagosan évente kb. másfél millió utast szolgál ki, valamivel elmaradva a főváros, Heraklion mögött.
A legtöbben, akik Nyugat-Krétán nyaralnak többek között olyan településeken, mint Agia Marina, Platanias, Maleme, Gerani, Rethymno, azok Chania repülőterén szállnak le.
Sitia repülőtér
Kréta legkisebb repülőtere a sziget keleti részén, Sitia város északi oldalán található. 1984-es nyitása óta főként a belföldi görög repülőjáratok fogadásával és indításával foglalkozik, melyek közül a legtöbb a közeli Karpathos és Rodosz szigetre visz. Az intézményt az elmúlt években folyamatosan korszerűsítették: a kibővített megállóhelyeken kívül 1996-ban új terminál, 2013-ban új kifutó épült. Utasforgalma eltörpül Heraklion és Chania repülőterei mellett, éves átlagban mindössze 35-40.000 ember használja.
Egyéb repülőterek Kréta szigetén
Krétán a főbb nemzetközi repülőterek mellett több kisebb, elsősorban mezőgazdasági gépek és hadászati célú repülőtér is épült. Ilyen többek között Maleme kis repülőtere (Maleme Airport), vagy délen Timpaki repülőtere (Tympaki Airport).